Tässä artikkelissa tulen kertomaan sinulle meditaation salat ja miten voit ottaa ne osaksi arkeasi- helpoilla mutta tehokkailla tekniikoilla.

Meditaatio on nousemassa kovaa vauhtia itärannikolta, kohti Suomea ja länsimaalaista yhteisöä.

Suomessa meditaatio harjoittelu ei ole vielä kovin suuressa roolissa osana kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Tämä saattaa johtua osakseen siitä että perisuomalaisilla arvoilla eli ”negatiivisuudella ja vanhat perinteet ovat tuttuja turvallisia” varustettu Keijo ei halua tutustua meditaatioon vaikka on meditoinut tietämättään aina hiihtäessään ja saunassa ollessaan.

Meditaatio ei ole mitään huuhaata, niinkuin monet kaavoihin kangistuneet ihmiset saattavat niin sanoakin. Vaikka mielikuvana meditaatiosta tulee ensimmäisenä risti-astunnassa olevia buddhia, totuus on kuitenkin aivan toinen.

Meditaation avulla ihmisen fysiologiassa tapahtuvia muutoksia on tutkittu enemmän kuin erilaisia johtamismenetelmiä ja siksi meditaatio on yksi merkittävimmistä tämän ajan oman mielen oppimis- ja parantamiskeinoista.

Mitä Meditaatio on?

Meditaatio on matka itseen. Kohti henkistä minää. Usein meditaatiota pitkälle harrastaneet alkavat pohtia kysymystä ’’ kuka minä oikeasti olen?’’

Meditaation tarkoituksena on olla mahdollisimman tietoinen tästä hetkestä, koska meditaatiossa keho on täysin rento, mutta mieli on niin keskittynyt että ihminen ei tunne juurikaan omaa kehoaan. Tämän myötä ulkoa tulevat ärsykkeet eivät tunkeudu läsnäolon eli tietoisuuden lävitse.

Termi ’’meditaatio’’ tarkoittaa montaa eri käytäntöä, joihin kuuluu erilaiset tavat. Näillä tavoilla pyritään edistämään rentoutumista, rakentamaan sisäistä energiaa tai elämänvoimaa (qi, ki, prana, jne.) Meditaation avulla pyritään kehittämään myötätuntoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, anteliaisuutta, ja anteeksiantoa.

Meditaation päämääränä voi olla oppia tunnistamaan mielen tuottamat mielikuvat, tunteet ja ajatukset ilman että samastuu niihin.

Nykyisin sanaa meditaatio, kuulen monessa eri harjoituksen yhteydessä. Mietiskely, visualisointi, keskittymis- ja läsnäolo harjoitukset ovat tänä päivänä myöskin osa meditaatiota.

Pää ajatuksena kuitenkin meditaatiossa on se, että meditaatioharjoituksilla pyritään hiljentämään ainainen hälinä, liikkeessä olevat tunteet sekä syventämään läsnäoloa.

Miksi Meditaatio ja mitä hyötyä meditaatiosta on?

Oma kokemus meditaatiosta on hyvä. Olen huomannut että meditaatio on auttanut luomaan minulle uusia hyviä ja eteenpäin meneviä tapoja.

Meditaation avulla olen paljon keskittyneempi, en koe olevani niin hermostunut kuin aikaisemmin, ajatukseni ovat paljon selkeämpiä ja olen paljon iloisempi kuin ennen. Olen oppinut tuntemaan itseäni paljon paremmin sekä kuuntelemaan meidän todella fiksua ja älykästä kehoa.

Meditaation tarkoitushan oli rauhoittaa tämän hetkistä olotilaa ja tehdä mielestämme tyynen ja rauhallisen.

Mieti, jos mielesi on rauhallinen ja huolet eivät paina sinua yhtä paljon kuin meditaatio harjoitusta ennen, miksi et meditoisi?

Tunnemme usein henkistä epävarmuutta ja epämukavuuden tunnetta, joka on todella monelle ihmiselle arkipäivää.

Elämme maapallollamme todella hienoa aikaa. Jokainen ihminen pystyy omilla valinnoillaan vaikuttamaan omaan tulevaisuuteen ja jokainen pystyy hakea uutta tietoa internetistä sadasosasekunnissa.

Kaikki tieto on ihmisten äärellä todella nopeasti, mutta haittapuolena tässä jatkuvassa härdellissä on se, että ihmiset ovat usein myös todella stressaantuneita ja meillä on ”kiire” joka paikkaan.

Tämä on osakseen todella hyvä asia, mutta tuo myös paljon ongelmia. Kun elämme todella hektisessä elämässä, mielen valtaamilla ajatuksilla ja kalenteriin on listatuilla työtehtävillä, jokin asia aina kärsii ja se on usein oma terveys. Ajamme yleensä itseämme loppuun.

Lopulta kun olet meditoinut tarpeeksi, tulet saavuttamaan jatkuvan rauhallisuuden tunteen sisälläsi sekä voit todella hyvin, vaikka sinulla olisikin aikataulullisesti kiire jokapaikkaan.

Yleensä meidän on todella vaikea hallita oma mieltämme. Jos meillä on hyvä päivä ja kaikki menee niinkuin pitää, mielemme on onnellinen ja iloinen. Jos meidän päivä on huono, mielemme tuntee välittömästi itsensä onnettomaksi ja alkaa keksimään vaikka minkälaisia nimityksiä sinulle.

Kouluttamalla mieltämme meditaation avulla saamme sisäiseen linnakkeeseen paremmat perustukset.

Mieltä et tule saamaan hallintaan väkisin, vaan tarkkailemalla ”ulkopuolisena” omia ajatuksia ja olla liittämättä niihin mitään omia tunteita, tulet muuttamaan paljon elämästäsi.

Oma kokemus meditaatiosta on hyvä. Olen huomannut että meditaatio on auttanut luomaan minulle uusia hyviä ja eteenpäin meneviä tapoja.
Meditaation avulla olen paljon keskittyneempi, en koe olevani niin hermostunut kuin aikaisemmin, ajatukseni ovat paljon selkeämpiä ja olen paljon iloisempi kuin ennen.
Olen oppinut tuntemaan itseäni paljon paremmin sekä kuuntelemaan meille ihmisille tarkoitettua todella fiksua ja älykästä kehoa.

Jos meditaatio on lääke siihen että jaksat paremmin juosta asioiden perässä päivästä toiseen, ajattelet selkeämmin, olet rauhallisempi, koet puhtaampaa onnea ja voit paremmin- Miksi et testaisi? Olisiko sinustakin tyhmyyttä olla kokeilematta meditaatiota?
No niimpä, niin olisi minustakin.

Mihin kaikkeen meditaatio vaikuttaa?

Meditaatiosta on tehty todella paljon tutkimuksia. En tule listaamaan tutkimuksia tähän, jos sinua kiinnostaa tietää lisää meditaatiosta, niin suosittelen suuntaamaan google Scholariin ja etsimään lisätietoa tutkimuksista.

Lyhyesti ja ytimekkäästi, mihin kaikkeen meditaatio vaikuttaa:
– Alentaa verenpainetta
– Parantaa verenkiertoa
– Vaikuttaa sydämmen alasykkeeseen
– Vähentää hikoilua
– Hidastaa hengitystiheyttä
– Vähentää ahdistusta
– Alentaa veren kortisoli tasoja
– Lisää hyvänolon ja hyvinvoinnin tunnetta
– Vähentää stressiä
– Syventää rentoutumista

Kuitenkaan itse meditaatio harjoitus ei ole päämäärä, vaan sen seuraukset- niinkuin listasta tulet huomaamaan. Olemalla läsnä tässä hetkessä, on sillä todella suuret vaikutukset meidän hermostoon ja koko elimistöön.

Miten meditoida aloittelijana? 18 vinkkiä meditaatioon

En sano että meditaatio on helppoa, mutta tulet huomaamaan ensimmäisen 10 kerran jälkeen että meditaatio muuttuu kokoajan helpommaksi ja helpommaksi.

Meditaatio harjoituksia on todella monenlaisia ja erilaisia, mutta jokaisessa pää pointtina on olla läsnä kehossa.

Tämä harjoitus on erinomainen johdatus meditaatio tekniikoihin. Voit kokeilla tätä harjoitusta, missä vain.
Sinun ei tarvitse osata ensimmäisellä kerralla jokaista, vaan voit edetä askel kerrallaan eteenpäin.

1. Istu paikallasi hiljaa 2 minuuttia.
Jos tämä menee todella helposti. Pyri tekemään näin joka ikinen päivä viikon ajan. Istut hiljaa 2 minuuttia. Kun tämä menee helposti lisää aikaa. Seuraavalla viikolla 4 minuuttia, sitä seuraavana viikkona 6 minuuttia jne.. Tämä tuntuu aluksi naurettavan helpolta, mutta näin pääset todella hyvin alkuun!

2. Tee meditaatiota joka aamu tai päivä.
Suosittelen tekemään aamulla ja lisäämään kalenteriin tai puhelimeen muistutuksen meditaatio harjoituksesta. Pyri säännöllisyyteen, koska silloin saat parhaimmat tulokset aikaan.

3. Tee vain- älä keskity ”miten” teet , vaan tee.
Ei ole väliä missä asennossa harjoituksen teet. Voit istua, maata, olla polvillaan, istua sohvalla tai sängyssä. Tärkeintä on aloittaa ja unohtaa ”miten” kysymykset. Kun olet päässyt alkuun ja meditaatiosta on tullut rutiini, sen jälkeen voit alkaa optimoimaan olosuhteita.

4. Vie keskittyminen kehoosi.
On tärkeää että tarkistat, mitä tunnet kehossasi. Miltä kehostasi tuntuu? Minkälainen olotila sinulla on? Onko sinulla stressiä? Ahdistunut olo? Kiireinen olo? Tutkiskele vain olotilaasi, kaikki on normaalia.

5. Laske hengityksesi.
Kun olet asettunut hyvään asentoon, vie huomio keskittymiseesi. Kiinnitä huomio vain milloin hengität sisään ja milloin ulos, älä kontroilloi hengitystäsi.Kokeile laskea hengityksesi, jokaisella sisäänvedolla ”yksi”, kun hengität ulos ”kaksi’. Toista tämä laskemalla 10 ja sieltä takaisin yhteen.

6. Palauta keskittymisesi.
Mielesi ja ajatuksesi tulevat vaeltamaan harjoitusten aikana. Tämä on täysin normaalia, muista vain palauttaa keskittymisesi takaisin hengitykseesi ja aloita uudestaan laskemaan yhdestä kymmeneen.

7. Pyri kehittämään rakastava asenne itseesi
Tulet huomaamaan kun uusia tunteita ja ajatuksia nousee pintaan. Tarkastele näitä tunteita mahdollisimman ystävällisesti, sanomatta ja kiinnittämättä sen enempää huomiota. Anna tunteiden nousta esiin, sinun ei tarvitse olla vihamielinen tai yrittää estää niiden nousemista.

8. Älä huolehdi että tekisit jotain väärin.
Et voi tehdä juurikaan mitään väärin tässä harjoituksessa. Ja jos teet jotain väärin, niin se on ok. Kaikki teemme asioita väärin.

9. Älä yritä lopettaa ajatuksiasi.
Meditaatio ei ole ajatusten tyhjentämis operaatio vaikka niin monet ihmiset ajattelevat niin. Se ei ole meditaation tarkoitus tai päämäärä. Ajatukset ovat normaaleja meditaatiossa, meille jokaiselle tulee ajatuksia harjoituksen aikana. Vaikka kuinka yrittäisimme väkisin poistaa ajatuksia ja sulkea omaa ajatustoimintaa, ei se tule onnistumaan. Sen sijaan että yrittäisit sulkea ajatuksiasi, pyri keskittymään hengitykseesi.

10. Seuraa ajatuksiasi.
Kyllä, sanoin että keskity hengittämiseen. Kun niitä ajatuksia tai tunteita syntyy ja niitä syntyy, voit yrittää pysyä niiden mukana hetken aikaa. Kokeile tätä esimerkiksi viikon meditaatio session jälkeen, kun olet onnistunut pitämään keskittymisesi hengityksessä. Yleensä me ihmiset välttelemme omia tunteitamme kuten; vihaa, turhautumista, surua, ahdistusta ja raivoa. Kun näitä tunteita nousee pintaan voit pysyä tunteessa hetken aikaa ja tuntea vain se tunne, minkä sillä hetkellä tunnet. Pyri olemaan mahdollisimman utelias. Älä tuomitse.

11. Tutustu itseesi.
Tämä harjoitus ei ole ainoastaan keskittymistä, miten mieli toimii. Keskity siihen, mitä oikeasti tapahtuu mielen sisällä? Mieli on hämärä kaveri. Tulet huomaamaan meditointi harjoituksessa, miten mielesi oikeasti vaeltaa, turhautuu ja välttelee kaikkia tunteita.. Alat hetken päästä ymmärtämään mieltäsi paremmin.

12. Ystävysty itsesi kanssa.
Kun negatiivisia asioita nousee pintaan, ole ystävällinen itsellesi kritiikin sijaan. Hymyile tunteille ja itsellesi ja anna kaikista puhtainta rakkautta itsellesi. Olet sen ansainnut.

13. Vie keskittyminen kehoosi.
Kun olet saanut hengityksen toimimaan hyvin, voit viedä keskittymisesi kehoon. Miltä kämmenesi tuntuvat? Entä jalkapohjat? Voit liikutella hitaasti varpaitasi tai sormiasi ja tunnustella, miltä ne oikeasti tuntuvat.

14. Kiinnitä huomiosi valoihin, ääniin ja energiaan.
Voit kokeilla tätä harjoitusta kun olet saanut keskittymisesi vietyä hengitykseen vähintää viikon ajan. (1 päivänä) Laita pöytälamppu tai jokin muu valo päälle. Sellaiseen paikkaan, mistä näät valon. Pidä katse valossa ja kuvittele että alat hohtamaan sitä samaa valoa yhtä kirkkaasti. (2 päivänä) Keskity ympärilläsi oleviin ääniin. (3 päivänä) Yritä löytää energiaa ympäriltäsi, kuten valojen tai äänien energiaa. Pyri aistimaan energiat mahdollisimman hyvin.tempat wisata jogja

15. Sitoudu.
Älä sano että kokeilet tätä vain muutaman päivän. Sitoudu vähintään kuukauden ajaksi, jotta näät oikeasti tuloksia. Varaudu siihen että mielesi voi pyrkiä vastustamaan muutosta, mutta olet luvannut tehdä kuukauden verran, niin tee myös kuukauden verran!

16. Seuraa ohjattua meditaatiota.
Ympäri Suomea järjestetään ohjattuja meditaatio harjoituksia. Voit kokeilla sellaisia, jos koet että tarvitset jotain opastusta vielä. Moni ihminen on kokenut ne hyödyllisiksi.

17. Ilmoitusvelvollisuus
Voit ottaa ystäväsi/ puolisosi / lapsesi kanssa ilmoitusvelvollisuuden, jonka tarkoituksena on tarkistaa, oletko tehnyt harjoitusta, minkä olet sopinut. Voitte ottaa tähän pienen vedon, jos se auttaa sinua pysymään pidempään meditaatiossa mukana.

18. Hymyile aina kun olet valmis.
Kun olet saanut 2 minuutin harjoituksen loppuun, hymyile. Kun olet saanut 10 minuutin harjoituksen loppuun, hymyile. Ole kiitollinen että sait olla hetken itsesi kanssa ja opit taas tuntemaan itseäsi paremmin.

Milloin meditoida?

Oletko joskus liian ankara itsellesi tai muille?
Painaako kiire päälle?
Haluaisitko parantaa jotain sosiaalista suhdetta toiseen ihmiseen?
Stressaako sinua jokin asia?
Haluisitko voida paremmin?
Valtaako negatiiviset tunteet ja ajatukset mielesi?

Voit meditoida milloin vain ja missä vain! Meditoinnissa sinun ei tarvitse käydä maagiseen risti-istuntaan ja laittaa silmiäsi kiinni. Voit meditoida täysin paikallasi tässä ja nyt.

Meditointia on se, että viet keskittymisesi hengitykseen ja pyrit pitämään keskittymisesi hengittämisessä. Et tarvitse ohjelmia, aplikaatioita, meditaatio tyynyjä tai mitään muutakaan tehdäksesi meditaatio harjoituksia. Voit tehdä niitä missä vain ja milloin tahansa.

Itse olen huomannut hyväksi vaihtoehdoksi meditaatio harjoitukset aamuisin, jolloin koko päivä menee paljon rennommin ja fokus pysyy hyvin päivän tehtävissä.

10 minuutin hetki itselle päivässä riittää alkuun todella hyvin. Pyri olemaan mahdollisimman läsnä sen hetken kun meditoit.

Suosittelen liittämään meditaatio harjoituksen, jonkun tämän hetken rutiinin kylkeen. Jos olet esimerkiksi lähdössä ajamaan autoa, mene 5 minuuttia ennen lähtöä autoon ja ota se 5 minuuttia aikaa itsellesi meditaation merkeissä.
Tulet huomaamaan eron.

Yhteenveto

Meditaatio ei ole humpuukia vaan todella tutkittu tapa, joka vaikuttaa todella moneen eri hyvinvoinnin osa-alueeseen.
Meditaatio hetkistä tulee olemaan sinulle paljon hyötyä, joten suosittelen lisäämään meditaatio harjoituksia päivääsi.
Jo pelkkien terveysvaikutteiden pohjalta suosittelen meditaatiota jokaiselle. Opit tuntemaan itsesi paremmin, olet enemmän läsnä ja saat turhan itsestäsi pahan puhumisen pois.
Olet rauhallisempi ja voit paljon paremmin.

Bring it on!

” Menestyäksesi sinun täytyy tehdä muutos. Muutos tuottaa kipua. Ilman kipua et tule muuttumaan vaan elämä hallitsee sinua ja et tule menestymään. Hallitse kipua niin tulet menestymään.” Joonas Harimaa – Personal trainer/ Lifecoach

Show Buttons
Hide Buttons