Mitä kehotyyppiä sinä olet?

Jokaisen ihmisen vartalo on erilainen.
Arvosta kehoasi, koska olet ainutlaatuinen, täysin uniikki malli. Minun ja sinun välillä on eroja. Meidän kummankin elimistöt ovat erilaisia, joille toimii erilaiset harjoitukset, minulle toimii paremmin proteiini/ rasvapainotteinen ruokavalio kun taas sinulle se ei sovi.

Pääpiirteittäin olemme kuitenkin hyvin samanlaisia. Veri kulkee suonissa, hengitämme happea, jokaisella meillä on lihakset, mutta eroavaisuus tuleekin tavoitteissamme, yksillöllisissä heikkouksissa sekä vahvuuksissa ja aineenvaihduntamme mukaan.

Ei löydy samanlaista henkilöä kuin sinä. Elimistösi poikkeaa rakenteeltaan sekä toiminnoiltaan minusta sekä sinun ystävästäsi sekä kaikista maailman ihmisistä.

Onkin yksi suurimpia sudenkuoppia laittaa kaikki ihmiset samaan koriin harjoittelun ja ruokailun suhteen.

Yksi toimivimpia tapoja koota oma ruokavalio sekä harjoitusohjelma on rakentaa nämä kehotyyppiteorian mukaan, joka toimii todella hyvin ihmiselle kuin ihmiselle. 

Voi olla yllättävää että kuinka moni saa oikeanlaisella ruokailulla muutettua omaa kehonkoostumustaan. Oikeanlainen ravinto elimistölle boostaa aineenvaihduntaa, elimistön energiankulutus nousee ja erilaiset korjausprosessit starttaavat käyntiin.

Tiedätkö mikä sinun kehotyyppisi on? Voit selvittää oman kehotyyppisi tästä: http://zenhance.fi/kehotyyppitesti/

Mikä on kehotyyppiteoria? 

Amerikkalaisen psykologin W.H Sheldonin määrittelemä ihmisen vartalotyyppi, jonka hän loi 1940- luvulla. Hän tyypitteli ihmiskehot kolmeen eri ryhmään. Ektomorfiseen, endomorfiseen sekä mesomorfiseen. 

Usein meissä ei ole vain yhtä ainutta kehotyyppiä, vaan kyseessä on näiden kolmen sekoitus. 

Sheldon määritteli kehotyyppien mukaan myös henkilöille luonteenpiirteitä. Näät ne alapuolelta. 

Kehotyyppiteorian luokitukset perustuvat pitkälti eri hermokudosten, kudostyyppien, lihaskudosten ja umpieristystoimtaa säätelevien sisäelinten hallitsevuuteen kehossa. 

– Endomorfi (pyknikko)= hallitsevana sisäeritys 
– Mesomorfi(atleetikko)= hallitsevana lihaskudos
– Ectomorfi (leptosomi)= hallitsevana hermokudos 

Mistä tiedät oman kehotyyppisi?  http://zenhance.fi/kehotyyppitesti/

Mistä tunnistat Endomorfin(pyknikko)?

– Vatsakkuus
– Lyhyet raajat
– Pehmeä tasainen iho
– Sosiaalinen ja huumorintajuinen luonne
– Pyöreys ja pyylevyys
– Hartiat yhtä leveät tai aivan aavistuksen leveämmät kuin lantio
– Kevyet luut sekä pienet kädet ja jalat
– Huomionkipeys

Vahvuudet
– Notkeus ja hyvä voimataso 
– Hyvä ravintoaineiden imeytymiskyky
– Hyvä rentoutumiskyky ja alhainen leposyke 

Heikkoudet 
– hitaat kehon toiminnot, hidas ruoansulatus, korkea kehon rasvaprosentti  
– Mukavuudenhaluisuus, rakastaa ruokaa

Harjoittelussa ja ravitsemuksessa huomioitavaa
– paljon aerobista, rasvaa polttavaa liikuntaa 
– monipuolisesti voimaharjoittelua 
– parasympaattisen hermoston dominanssi, joka osittain tarkoittaa huonompaa toleranssia hiilihydraateille
– ravitsemuksessa siis huomiota hiilihydraattien laatuun ja ajoittamiseen (usein treenien ajalle ja niiden ympärille)

Suositeltava energiaravintoainejakauma endomorfilla
– hiilihydraatit 25%
– Proteiinit 35%
– Rasvat 40%

Mistä tunnistat mesomorfin (atleetikon)?

– lihaksikas ja voimakasrakenteinen
– hartiat lantiota leveämmät
– sporttinen ja sopusuhtainen olemus
– voimakkaat nilkan ja ranteiden rakenteet
– lihaksisto “pyöreä” ja jämäkkä
– kilpailu- ja seikkailuhenkisyys

Vahvuudet
– voima, ryhdikkyys ja lihaksikkuus
– hyvä hengitys- ja verenkiertoelimistön kunto
– tehokas hormonituotanto
– tehokas ruoansulatusjärjestelmä
– ruokavalion ollessa tasapainossa yleensä alhainen rasvaprosentti
– energisyys ja itseluottamus

Heikkoudet
– huono liikkuvuus
– liikuntaa harrastamaton mesomorfk on altis loukkaantumisille ja rasitusvammoille, kuten myös painon vääränlaiselle nousulle
– on herkkä myös herkkä verensokeritason heilahteluille: huomio hiilihydraattien laatuun ja ajoitukseen

Harjoittelussa ja ravitsemuksessa huomioitavaa
– liikkuvuusharjoittelua kannattaa korostaa
– nauttii harjoittelussa monipuolisesta ärsykkeiden vaihtelusta
– kasvuhormoni ja testosteroni dominantti, joka toimii tyypillisesti parhaiten hyvin tasa- painoisesti ladatulla ravintoainejakaumalla

Suositeltava energiaravintoainejakauma Mesomorfilla
– hiilihydraatit 40 %
– proteiinit 30 %
– rasvat 30 %

Mistä tunnistat Ectomorfin (leptosomi)?

– pitkä, hoikka ja pitkäraajainen
– lantio hartioita leveämpi
– sirot ranteet ja nilkat
– huono verenkierto ääreisosissa, kylmät jalat ja sormet
– omissa ajatuksissaan, ei esiintymishaluinen

Vahvuudet
– notkeus ja nivelten liikkuvuus
– nopea reagointikyky ja aineenvaihdunta
– alhainen kehon rasvaprosentti

Heikkoudet
– voima ja massa kehittyvät hitaasti
– huono ryhti ja nivelten yliliikkuvuus
– tehoton ruoansulatusjärjestelmä
– taipumus alhaiseen verensokeriin ja anemiaan

Harjoittelussa ja ravitsemuksessa huomioitavaa:
– Kannattaa korostaa voiman hankintaa ja kestävyyden harjoittamista.
– Kannattaa korostaa riittävää energiansaantia ja tiivistä ateriarytmiä.
– Liikkuvuuden ollessa hyvä, harjoittelua voi painottaa rentousharjoitteiden puolelle.
– Sympaattinen hermosto ja kilpirauhanen ovat tyypillisesti dominoivia, joten ravitse- muksessa hiilihydraatit toimivat hyvin.

Suositeltava energiaravintoainejakauma
– hiilihydraatit 55 %
– proteiinit 25 %
– rasvat 20 %

Pystyt muuttamaan omaa kehotyyppiäsi harjoittelun avulla, joten älä säikähdä jos testitulos ei jostain syystä miellyttänyt.

Jos sinua kiinnostaa tietää, mikä kehotyyppi olet, voit tehdä testin tästä: http://zenhance.fi/kehotyyppitesti/

” Menestyäksesi sinun täytyy tehdä muutos. Muutos tuottaa kipua. Ilman kipua et tule muuttumaan vaan elämä hallitsee sinua ja et tule menestymään. Hallitse kipua niin tulet menestymään.” 
Joonas Harimaa, Personal trainer / Lifecoach 

Show Buttons
Hide Buttons